Hovedseksjon

Læringsbrett

Programmering på nettbrett

Utdanningsdirektoratet (Udir) har utarbeidet nye læreplaner (fagplaner) som ble tatt i bruk fra skolestart 2020.

Læreplanene baserer seg på utredninger fra forskning om god læring og hva som skal være fremtidens kompetanse i samfunnet. De nye læreplanene legger mer vekt på teknologi og digitale ferdigheter enn tidligere og  digitale ferdigheter skal nå være en integrert del av opplæringen i samtlige fag. Læreplanene vil naturlig nok være førende for arbeidet vårt med læring og den kompetansen elevene skal utvikle på skolen.

I forbindelse med nye fagplaner innførte Grindbakken skole læringsbrett 1:1, altså at alle elever disponerer sitt eget læringsbrett.

Dette har vi fordi

  • Fagfornyelsen krever nye og endrede læringsprosesser og arbeids-metoder med økt fokus på digitale ferdigheter
  • Tilpasset opplæring for alle elever og bedre inkludering av elever med spesialpedagogisk behov
  • Tilpasset  opplæring for elever med stort læringspotensiale
  • Større variasjon av undervisnings- og læringsmetoder
  • Lærere får mulighet til en bedre og tettere form for vurdering, veiledning av elever og samarbeid med foresatte
  • Det gir en bredere faglig kompetanse
  • Større muligheter for samhandling og samarbeid mellom elevene
  • Elevene skal kjenne til og lære om programmering/koding
  • Kildevurdering og digital dømmekraft er sentrale elementer i elevenes læring i mange fag