Utdanningsdirektoratet (Udir) har utarbeidet nye læreplaner (fagplaner) som ble tatt i bruk fra skolestart 2020.
Læreplanene baserer seg på utredninger fra forskning om god læring og hva som skal være fremtidens kompetanse i samfunnet. De nye læreplanene legger mer vekt på teknologi og digitale ferdigheter enn tidligere og digitale ferdigheter skal nå være en integrert del av opplæringen i samtlige fag. Læreplanene vil naturlig nok være førende for arbeidet vårt med læring og den kompetansen elevene skal utvikle på skolen.
I forbindelse med nye fagplaner innførte Grindbakken skole læringsbrett 1:1, altså at alle elever disponerer sitt eget læringsbrett.
Dette har vi fordi
- Fagfornyelsen krever nye og endrede læringsprosesser og arbeids-metoder med økt fokus på digitale ferdigheter
- Tilpasset opplæring for alle elever og bedre inkludering av elever med spesialpedagogisk behov
- Tilpasset opplæring for elever med stort læringspotensiale
- Større variasjon av undervisnings- og læringsmetoder
- Lærere får mulighet til en bedre og tettere form for vurdering, veiledning av elever og samarbeid med foresatte
- Det gir en bredere faglig kompetanse
- Større muligheter for samhandling og samarbeid mellom elevene
- Elevene skal kjenne til og lære om programmering/koding
- Kildevurdering og digital dømmekraft er sentrale elementer i elevenes læring i mange fag