Oppstart 1.-4.trinn

Det er trygt for barna å gå på skolen

Vi følger de tiltak som smitteveilederen anbefaler. Vi har denne uken hatt opplæring av alle ansatte i smittehygene. Vi anbefaler dere å lese veilederen som ligger her: https://www.udir.no/kvalitet-og-kompetanse/sikkerhet-og-beredskap/informasjon-om-koronaviruset/smittevernveileder/informasjon-til-foreldre/informasjon-til-foreldre-med-barn-i-skolen2/

Vi vil være spesielt opptatt av å:

- vaske hender og lære elevene gode rutiner for håndvask

- ha godt renhold

- være ekstra mye ute med elevene, også i vanlige skoletimer og AKS

- ha undervisning og samlinger i faste, mindre grupper

- holde god avstand til hverandre

Vi skal fremdeles sørge for at elevene har et trygt og godt skolemiljø. Alle som jobber på skolen, skal passe på at elevene våre har det bra, enten de er på skole eller har hjemmeskole.

Organisering av skoledagen
Skoledagene vil vare fra 08.45 – 13.30. For å kunne ha undervisning og samlinger i mindre grupper har vi tatt i bruk alle klasserom på skolen. Det betyr at mange av elevene vil få nye klasserom og nytt oppmøtestede på mandag. Foresatte vil få detaljert informasjon fra kontaklærer på torsdag eller fredag om hvor barna skal møte på mandag og hvordan dagene/uken vil se ut.

Foreldre skal helst ikke bli med inn i skolebygget
Vi prøver å ta imot barna ute og ønsker at foreldre ikke blir med inn i garderobene. Håndvask er like viktig hjemme som på skolen. Vask hendene før dere kommer på skolen, og med en gang dere kommer hjem.Barna bør helst omgås få andre barn på fritiden og da gjerne leke ute.

Elever på  5. – 7. trinn vil fortsette med hjemmeskole enn så lenge. Skolen vil kunne tilby tilsyn for elever under 12 år, hvor foresatte har kritiske samfunnsfunksjoner, eller for elever med særskilte behov og særlig sårbare elever. Foresatte som mener at de har barn som kan få dette tilbudet må ta kontakt med rektor.

Informasjon fra AKS

Åpningstider for AKS i denne perioden er fra 07.30 - 16:00.

Morgenåpning er KUN for barn med foresatte i samfunnskritiske jobber. Dette fordi vi ikke har nok personale i forhold til antall barn til å kunne overholde retningslinjer om smittevern. Morgenåpning vil gjennomføres som i foregående uker, men vi vil kun benytte utearealet.

AKS beholder skolens gruppeinndeling av elevene. Hver gruppe vil ha én ansatt som følger dem hele dagen og gruppene skal holdes adskilt i så stor grad som mulig. Vi kommer til å ha mest mulig uteaktiviteter da det er lettere å overholde anbefalt avstand ute.

Det vil ikke bli noen form for matservering den kommende tiden. Dette for å opprettholde smittevern og avstand mellom gruppene, i tillegg til at det er ikke nok personale til å tilberede, servere og ta oppvask ettersom alle i personalet er knyttet opp til hver sin elevgruppe.

Alle elever må derfor ha med egen matpakke til AKS.

Alle beskjeder til AKS må sendes via mail innen klokken 13:00. Vi har ikke mulighet til å ta beskjeder om henting eller sending via telefon ettersom vi er fordelt i elevgrupper og ikke har mulighet til å overlevere beskjeder til hverandre som ellers. Sekkene vil bli plassert ute slik at ingen trenger å gå inn i forbindelse med henting

Til slutt
Det blir en spennenede uke vi skal i gang med, og mye blir annerledes. Vi er nå i en situasjon der det ikke er mulig å gi elevene et opplæringstilbud som fullt ut er i samsvar med opplæringsloven. Noe av den vanlige driften vil måtte vike for å kunne oppfylle kravene om smittevern, men vi skal fortsette å drive skole både forsvarlig og trygt. Vi vet ikke pr. dags dato hvor lenge dette vil vare, eller når 5.-7. trinn får komme tilbake til skolen, men vi holder dere løpende oppdatert.

Velkommen tilbake til Grindbakken skole mandag 27.04.20, kl. 08.45.

Med vennelig hilsen

Bente Kvam, rektor.